Wat wordt er bedoelt met 'trekker'? Een trekker is een vrachtwagen geschikt voor het trekken van opleggers. Een trekker kan zelf niet beladen worden. Een trekker heeft een heel kort chassis voorzien van de cabine en een 'schotel'. Deze 'schotel' maakt het mogelijk om de trekker onder een oplegger te rijden en vast te zetten. Samen met deze oplegger wordt het een combinatie waar je wél spullen mee kunt vervoeren.
Waarom zou je met een trekker / oplegger combinatie gaan rijden, en niet met een 'gewone' bakwagen? Een trekker- oplegger combinatie kan in veel gevallen de nodige flexibiliteit opleveren omdat een trekker verschillende opleggers kan trekken. Ook kan de laadlengte van een oplegger langer zijn dan dat van een 'gewone' bak. De combinatie van het wisselen van trekkers en het kunnen vervoeren van lange lading maakt een trekker- oplegger combinatie in veel gevallen de meest ideale oplossing.
Wat zijn de verschillen in trekkers?
Het mooie van een trekker- oplegger combinatie is dat de techniek om de trekker te koppelen aan een opleggers goed gestandaardiseerd is. Je kunt dus bijna altijd elke trekker aan elke oplegger koppelen. Dat wil niet zeggen dat dat dan ook altijd zomaar een goede combinatie oplevert. Wel degelijk moet er gekeken worden of de trekker wel genoeg capaciteit heeft om een bepaalde oplegger te kunnen trekken. Capaciteit in de vorm van draagvermogen en motorvermogen.
Er zijn wettelijke normen over hoeveel druk er op het wegdek mag komen te staan. Het gewicht van de oplegger moet verdeeld worden over een aantal banden en assen. Een hele lichte oplegger heeft voldoende aan 1 achteras met 4 wielen. Een zwaardere oplegger heeft dan een trekker nodig met 2 of meer achter-assen, en in totaal 4 of meer wielen. En voor écht zwaar transport zijn er trekkers met nog meer achterassen en in een enkel geval zelfs 2 voor- assen. Die assen kunnen dan ook nog 'gestuurd' zijn.
Ook aan de cabine worden eisen gesteld. Er zijn cabines met alleen maar een gedeelte voor de chauffeur en eventuele bijrijders. Maar er zijn ook varianten voor de langere afstanden voorzien van een slaapgedeelte. Dit slaapgedeelte kan dan weer achter de voorstoelen geplaatst zijn, of er bovenop.